info@vitaesport.nl
06-2609 2767
16
JAN
2014

25 tips voor succesvol afvallen

Posted By :
Comments : Off

Hieronder vind je tips die afvallen volgens een regime zoals REShape  van VITAE succesvoller maakt:

1. Stel een realistisch doel om af te vallen 1-1,5 kilo per week is haalbaar  (7000-10.000 kcal minder dan je wekelijks aan energie verbruikt)
2. Hou bij wat je eet. Mensen die alles wat ze eten bijhouden verliezen twee keer zoveel gewicht als mensen die dit niet doen, blijkt uit onderzoek. Download hiervoor een app.
3. Motiveer jezelf.  Pak bijvoorbeeld een broek die te strak zit en hang deze in zicht om je gemotiveerd te houden. Pas de broek elke week om het verschil te voelen.
4. Vraag ondersteuning van familie en vrienden.   Mensen die afvallen en ondersteunt worden door hun naasten vallen sneller af, dan mensen die deze steun niet krijgen.
5. Beweeg
! Onderzoek toont aan dat mensen die meer bewegen (naast Vitae bezoek) door meer te wandelen en fietsen extra gewicht verliezen
6. Let op de grootte van porties.  Een portie vlees of vis van 100 gram past in de palm van je hand of is zo groot als een pak kaarten; 1 theelepel boter of margarine is zo groot als een postzegel een kop muesli, een tennisbal
7. Ruim je voorraadkast en ijskast op. Saneer voeding die je afvalproces kunnen saboteren
8. Maak dinerkaarten.  Zet bijvoorbeeld je 10 favoriete snelle en gezonde diners op een index kaart. Elke kaart met ingrediënten op één zijde en bereidingswijze op de andere zijde.
9. Voorkom honger. Eet regelmatig. Zorg voor eiwitrijke bronnen zoals yoghurt, tonijn, bonen of kip bij de meeste maaltijden. Dit zorgt voor een langer vol gevoel.
10. Zorg dat je kant en klaar product bij de hand hebt.  Zet een kom groenten zoals broccoli, komkommer, wortelen of selderij in de ijskast. Je kunt ze als snack eten of tijdens het bereiden van je maaltijd om de eerste honger te voorkomen
11.  Neem een voorraad  “impuls fruit”   Zorg voor fruit als druiven, mandarijnen, kleine appels, bananen en peren . Deze zijn makkelijk te eten zonder veel voorbereiding.
12. Maak veranderingen in je dieet die niet opvallen. Dit zorgt ervoor dat iedereen in het gezin gezonder eet. Koop lage vet versies van producten als melk en kaas.
13. Geen vloeibare calorieën. Stop met suiker soft drinks (cola, ijsthee, vruchtensap) en drink minder alcohol (wel rode wijn). Drink water en breng het op smaak met citroen.
14. Breng de “1 slechte” regel in praktijk. Wanneer het om hoog calorie producten gaat, is het niet erg wanneer je jezelf 1 per dag gunt (koekje, 3 dropjes, kleine mars etc.)
15. Geniet van je eten, neem de tijd. Eet langzamer, geniet van elke hap.
16. Drink iets voor de maaltijden. Drink tenminste 2 glazen water voor je maaltijd, door het volle gevoel, zal je minder eten.
17. Pas de maat van je bord, mok, glas en bestek aan. Gebruik kleinere versies, wat ervoor zorgt dat je minder eet.
18. “Na 8 uur ‘s avonds is te laat” Het motto voor snacken na het avondeten, dus geen snacks meer na 8 uur ’s avonds
19. Koop een stappenteller en hou beweging bij. Gezondheidsexperts adviseren om per dag minimaal 10,000 stappen te zetten, wat ongeveer 6-7 km is.
20. Beloon jezelf af en toe. Als je verslaafd bent aan chocolade, eet een hoog cacao gehalte (>70%) met een laag suiker gehalte, koop kleine verpakkingen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor ijs.
21. Eet aan tafel. Eet van een bord aan tafel. Eet niet tijdens het rijden, zittend voor de televisie etc.
22. Bepaal voor restaurant bezoek wat je gaat eten. Wanneer je uit eten gaat, bepaal van te voren je menu. Vraag de dressing voor de sla apart in een kopje zodat je zelf kunt doseren. Beperk het eten van gebakken aardappelen en friet. Beperk het eten van brood vóór de maaltijd.
23. Zorg voor voldoende slaap. Onderzoekers hebben vastgesteld dat gebrek aan slaap hongergevoel doet toenemen. Ook kan het van invloed zijn op de afbraak van vetcellen.
24. Weeg jezelf regelmatig. Bepaal je eigen frequentie (dag, week, maand), maar hou je gewicht bij, dat is wat succesvolle afvallers doen om hun resultaten bij te houden
25. Beloon jezelf wanneer je doelen bereikt. Wanneer je een doel haalt, zeg 3 kg gewichtsverlies, beloon jezelf met bijvoorbeeld een cadeau een film, een boek maar geen voeding.