24
APR
2017

Studie in Engeland bewijst weer: fietsen verlaagt kans op kanker en hartaandoeningen

Posted By :
Comments : Off

In een grote cohort studie in Engeland, waar ruim 260.000 forensen gedurende 5 jaar zijn gevolgd wordt andermaal aangetoond dat regelmatig fietsen (of wandelen) naar werk resulteert in een significant lagere kans op kanker en hartaandoeningen ten opzichte van forensen die dit met auto of openbaar vervoer deden. In Engeland verplaatst maar 3% van de bevolking zich per fiets naar en van het werk, in Nederland en Denemarken loopt dit in sommige gebieden op tot 41%.  Nederland wordt neergezet als een ideaal land voor fietsers.  In ons land fietst zelfs 20 % in de leeftijdscategorie tussen 80 en 84 jaar nog regelmatig. Hier doen we alles al goed.

De uitkomsten van de studie zijn te vinden op de site van the BMJ

Lees ook het overzichtartikel in de Guardian en de conclusies over wat we al wisten, maar wat ook naar aanleiding van deze studie is aangetoond:

What is already known on this topic

  • Active commuting, such as walking or cycling, has been recommended as a feasible way of incorporating greater levels of physical activity into daily life

  • A meta-analysis of 173 146 participants reported that active commuting was associated with a lower risk of adverse cardiovascular outcomes

  • The work was limited by use of a heterogeneous range of cardiometabolic endpoints (including incident hypertension, diabetes, stroke, coronary heart disease, and cardiovascular disease (CVD)), and inconsistent adjustment for confounders between studies as well as no differentiation between commuting by walking and cycling

What this study adds

  • Commuting by cycling was associated with a lower risk of all cause mortality and adverse CVD and cancer outcomes, and walking commuting was associated with lower risk of CVD incidence and mortality, in a dose dependent manner and independent of a range of confounding factors

  • Mixed mode commuting including a cycle component was associated with a lower risk of all cause mortality and cancer outcomes

  • Policies designed to affect a population level modal shift to more active modes of commuting, particularly by cycle (eg, cycle lanes, city bike hire, subsidised cycle purchase schemes, and increasing provision for cycles on public transport) may present major opportunities for the improvement of public health

De Auteur